שאלות ותשובות


מהן פעילויות הקבוצה?

מעבר למפגשים השבועיים, חברי הקבוצה שומרים על קשר באמצעות קבוצת טלגרם; נהנים מגישה לתכנים כתובים, מוקלטים ומצולמים ממפגשים קודמים; יוצאים לריטריט מדיטציה משותף אחת לתקופה; ויוזמים מפגשי תרגול עצמאיים, דיגיטלית ופנים אל פנים. כמו כן, ניתן לתאם עם המורה מפגשי הדרכה אישיים, אחד-על-אחד, ולקבל הנחיות מדוייקות כיצד למדוט באופן יעיל ואפקטיבי.

האם מדובר ב"תרגול מיינדפולנס"?

כן - והרבה מעבר לכך.
"מיינדפולנס" (או "קשיבות") מאפשרת להשיג מודעות גבוהה יותר לתהליכים הקוגניטיביים והרגשיים שמתרחשים במיינד. את הכלי הזה אנחנו מפתחים ומשכללים עוד ועוד, עד שיהפוך לחד, ממוקד ועוצמתי ככל האפשר. הוא ישמש אותנו להבנת טבעה האמיתי של המציאות, לטיהור הנפש מאשליות ומטראומות עבר, ולצבירה של תובנות עמוקות שיובילו אותנו אל היעד האולטימטיבי: חוויה יציבה ומתמשכת של סיפוק מלא, אושר אמיתי, ושלווה פנימית איתנה, שעומדת בעינה גם לנוכח טלטלות היומיום.

מהו הבסיס של שיטת התרגול?

מדובר במדיטציית ויפאסנה כפי שלימד אותה גאוטמה הבודהה.
בלב הצד המעשי של התרגול נמצא טיפוח שיטתי של תשומת-לב לתחושות הנשימה (אנפאנה) ולתחושות הגוף באופן ישיר. את התרגול מחזקים הסברים מפורטים, ששופכים אור על מה שמתרחש במיינד בזמן התרגול, מסייעים לזהות גורמים שמאתגרים את השמירה על קשב ממושך ויציב, ומציעים פתרונות יעילים (רעיוניים ומעשיים) להתמודדות עימם.

האם אפשר להגיע להארה גם כאדם פעיל ועובד?

חד משמעית - כן. אין צורך בחיי נזירות או בבידוד ממושך מהעולם. האופי היעיל, הבהיר, הממוקד והמעשי של הנחיות השיטה מאפשרים לך להפיק את המיטב מהזמן שמוקדש למדיטציה גם במקביל ללימודים, עבודה וחיי משפחה.

האם התרגול מחייב אמונה כלשהי?

כפי שהרמת משקולות מחזקת את שרירי הגוף ותרגילי מתיחות מגדילים את גמישותו, כך גם מדיטציה מאמנת את המיינד והופכת אותו לשליו וממוקד. זהו תהליך טבעי המבוסס על התנסות ישירה, שיעילותו הוכחה מחקרית ע"י המדע. אין הוא מצריך אמונה דתית, וגם איננו סותר אותה. אם יתרגלו היטב ובחריצות, הן המאמין האדוק והן האתאיסט הספקן יוכלו להצליח במדיטציה ולקצור את פירותיה הרבים.

מה אוכל להפיק אם כבר יש לי נסיון רב במדיטציה?

הנסיון הקודם שלך במדיטציה הוא דבר נפלא ונכס אמיתי.
ההנחיות המדוייקות של The Mind Illuminated יוכלו לקדם את התרגול שלך במהירות וביעילות, לשחרר מעצורים סמויים שהאטו אותך בעבר, ולאפשר לך לחוות את המצבים המדיטטיביים הגבוהים אליהם טרם הגעת. זוהי ההזדמנות לעשות צעד ענק קדימה, ולגלות את החלקים הטובים ביותר שיש למדיטציה להציע.

האם המדיטציה יכולה להחליף טיפול פסיכולוגי?


מדיטציה עשוייה להיות משלים רב ערך לטיפול פסיכולוגי, אך לא תחליף. אם האתגרים הרגשיים בחייך גדולים ומשמעותיים, הסיוע והליווי של איש מקצוע חשוב מאין כמותו. הוא יהווה גורם תומך לעיבוד החוויות, הזיכרונות והתובנות, שיעלו בזכות טיהור-הנפש אשר מתרחש בתרגול המדיטטיבי. יש להדגיש כי מפגשי המדיטציה אינם נחשבים "טיפול", וכן כי המורה איננו פסיכותרפיסט.

האם חייבים להגיע לכל ארבע שעות המפגש?

הבחירה מתי להגיע ומתי להיפרד היא לגמרי שלך.
ניתן להצטרף למפגש בהתאם לחלקים שבהם רוצים להשתתף, וכן לעזוב עם סיומם. הדלת תיפתח כעשר דקות לפני כל שעה עגולה, ותינעל מחדש עם תחילת הסשן הבא.
כדי להכיר לעומק את יסודות השיטה, כדאי להגיע לקראת השעה 18:00. כדי לתרגל מדיטציה במשותף, כדאי להגיע לקראת השעה 19:00. כדי ללמוד על אופן הפעולה של המיינד ועל טכניקת המדיטציה המתקדמת כדאי להימצא במקום בשעה 20:00. כדי לשאול שאלות ולהאזין לתשובות כדאי להישאר גם בשעה 21:00. המפגש מסתיים בשעה 22:00 לכל המאוחר.

באיזו שפה מועבר שיעור המדיטציה?

המפגשים של "המיינד מואר" מתחלקים בין שתי קבוצות; הראשונה היא קבוצה ישראלית דוברת עברית, והשניה היא קבוצה בינלאומית דוברת אנגלית. בהנחיות ובהסברים בעברית משובצים מושגים מרכזיים באנגלית מתוך הספר. כמו כן, ניתן לתאם הדרכה אישית בשפה הרצויה, בהתאם לזמינות המורה.

כמה זה עולה?

בהתאם למסורת הבודהיסטית, אין צורך בתשלום לשם השתתפות במפגש.