The Mind Illuminated

המיינד מואר

קבוצת מדיטציה לאימון המיינד ולשחרור מסבל

אודות קבוצת המדיטציה


המיינד מואר היא קבוצה ישראלית המוקדשת לתרגול מדיטציה ולאימון המיינד בהתאם להנחיות בספר "The Mind Illuminated" - מדריך מדיטציה מקיף, שמנחה צעד אחר צעד כיצד להגיע בבטחה אל היעד הנכסף אליו מוביל התרגול המדיטטיבי - שחרור מכל סבל, המכונה גם "התעוררות", או "הארה".

את הספר חיבר פרופסור אמריקני למדעי המוח בשם צ'ולדאסה (Culadasa, ד"ר ג'ון ייטס), המתרגל ומלמד מדיטציה זה למעלה מארבעה עשורים. הוא משלב חכמה בודהיסטית עם תובנות עמוקות הנסמכות על מחקרים מדעיים, ומעניק הנחיות פשוטות ומעשיות להתקדמות בתרגול, לצד הסבר מקיף על הדרך שבה פועל המיינד.

הקבוצה נפגשת אחת לשבוע למדיטציה וללמידה משותפת, בהנחיית עודד רז - מורה מנוסה הנמצא תחת הדרכתו הישירה של צ'ולדאסה עצמו. המפגשים נערכים ללא תשלום, מוקלטים, מתפרסמים בערוץ ה-YouTube שלנו, ונגישים להאזנה בכל עת. אם גם לך חשובה שלוות נפש, והיית רוצה לזכות בהרמוניה, איזון פנימי וחופש מכל סבל - נשמח לראות אותך איתנו.

בעקבות מגפת הקורונה, כעת אנחנו מקיימים את המפגשים בהדרכה מרחוק (Zoom).
שלוחה אליך הזמנה חמה להצטרף אלינו מהבית!


אודות קבוצת המדיטציה אודות קבוצת המדיטציה אודות קבוצת המדיטציה

מדיטציה מזוית מדעית ובודהיסטית


דרך הפיל



"דרך הפיל" היא כלי מרכזי בשיטת הלימוד של The Mind Illuminated.
זוהי מפה מפורטת, המחלקת את תהליך האימון של המיינד לעשרה שלבים ברורים, החל מהנקודה בה אין כל רקע בתרגול מדיטטיבי, ועד להתעוררות ולשחרור המוחלט מסבל. לכל שלב יש מאפיינים ייחודיים משלו, אתגרים שיש לצלוח, וטכניקות ספציפיות להתמודדות עימם. העליה בשלבים מייצגת את השיפור ההדרגתי ביכולות שלנו כמודטים, בדומה לאבני-דרך המכווינות ומציינות התקדמות במסע ניווטים.

בזכות המפה קל הרבה יותר להתמצא במתרחש במיינד, להבין את אופן פעולתו, לזהות את המקום שבו נמצאים, ולהבין כיצד נכון להמשיך הלאה. במקום לתעות ביערות התודעה, אנחנו עוקבים אחר מסלול מוגדר, עם מצפן, מדריך מקצועי, GPS, טלפון לווייני, וכל הציוד הנדרש כדי שנגיע ליעד בשלום ובבטחה.


איור: enthusbuddhist
דרך הפיל

מבנה המפגש


המפגש בעברית מתקיים מדי יום רביעי, ומורכב מארבעה חלקים נפרדים:

18:00
היכרות, שיתופים ושאלות - (חלק ראשון)

השעה הפותחת מיועדת להיכרות עם מצטרפים חדשים, שיתוף חוויות מהתרגול, שאלות ותשובות, והסברים על היבטים שונים של טכניקת המדיטציה.

19:00
שעת מדיטציה - (חלק שני)

סשן המדיטציה העיקרי של הערב, שנמשך בדממה (ללא הנחייה) לאורך 60 דקות.
לטובת מודטים מתחילים, צליל פעמון מאפשר למדוט לפרקי זמן קצרים יותר, של 20 או 40 דקות.

20:10
השיעור המרכזי - (חלק שלישי)

הסבר מסודר על שלביה השונים של טכניקת המדיטציה, אופן הפעולה של המיינד, מגוון תכנים בודהיסטיים רלוונטיים, והדרך המובילה להארה ולשחרור מסבל.

21:00
דיון פתוח - (חלק רביעי)

שיחה פתוחה על תכני השיעור המרכזי, טכניקת המדיטציה, וחקירה משותפת של חוויות מהתרגול. המפגש מסתיים לאחר שהשאלה האחרונה נענתה, או ב-22:00 לכל המאוחר.

ניתן להצטרף למפגש בהתאם לחלקים שבהם רוצים להשתתף, וכן לעזוב עם סיומם.

מועדי המפגשים


הקבוצה מקיימת מפגש בעברית מדי יום רביעי, ומפגש באנגלית מדי יום ראשון. שני המפגשים פתוחים למודטים מכל רחבי העולם, מתנהלים באותו המבנה, ועוסקים באותם התכנים בדיוק. ניתן להשתתף בשני המפגשים גם יחד, או רק באחד מהם, לפי בחירה.

שעות המפגש נקבעות ע"פ זמן ישראל, כמתואר בטבלה. השעות הבינלאומיות עשויות להשתנות בהתאם למעבר בין שעוני חורף וקיץ.
מועדי המפגשים

פעילויות


מפגש שבועי

מפגש רב-משתתפים, המשלב היכרות אישית, מדיטציה שקטה, שיעור עיוני, שיתופים, תשובות לשאלות, ודיון במגוון נושאים הקשורים לבודהיזם ולאימון המיינד.

ייעוץ אישי

ניתן לקבוע מפגש אישי אחד-על-אחד עם המורה, ולקבל תמיכה והכוונה בהתאם לנקודה המדוייקת בה נמצא התרגול המדיטטיבי שלך.

ריטריטים משותפים

אחת לתקופה, יוצאים חברי הקבוצה לריטריט משותף (ארכו נע בין 3 עד 12 ימים), הכולל מדיטציה שקטה, ראיונות אישיים, מדיטציה בהליכה, שיחות דהארמה, ועוד.

תכנים תומכים

חברי הקבוצה נהנים מגישה לתכנים כתובים, מוקלטים ומצולמים ממפגשים קודמים, כמו גם המלצות לתוכן רלוונטי ממקורות נוספים.

קבוצת טלגרם

פורום פרטי לקבלת עדכונים, שיתוף תכנים, שאילת שאלות, ושמירה על קשר עם חברי הקבוצה בין מפגש למפגש.

צור קשר


  • בלוך 17 גבעתיים, ישראל
  • מרחק הליכה מכיכר נח

שאלות ותשובות


האם מדובר ב"תרגול מיינדפולנס"?

כן - והרבה מעבר לכך.
"מיינדפולנס" (או "קשיבות") מאפשרת להשיג מודעות גבוהה יותר לתהליכים הקוגניטיביים והרגשיים שמתרחשים במיינד. את הכלי הזה אנחנו מפתחים ומשכללים עוד ועוד, עד שיהפוך לחד, ממוקד ועוצמתי ככל האפשר. הוא ישמש אותנו להבנת טבעה האמיתי של המציאות, לטיהור הנפש מאשליות ומטראומות עבר, ולצבירה של תובנות עמוקות שיובילו אותנו אל היעד האולטימטיבי: חוויה יציבה ומתמשכת של סיפוק מלא, אושר אמיתי, ושלווה פנימית איתנה, שעומדת בעינה גם לנוכח טלטלות היומיום.

מהו הבסיס של שיטת התרגול?

מדובר במדיטציית ויפאסנה כפי שלימד אותה גאוטמה הבודהה.
בלב הצד המעשי של התרגול נמצא טיפוח שיטתי של תשומת-לב לתחושות הנשימה (אנפאנה) ולתחושות הגוף באופן ישיר. את התרגול מחזקים הסברים מפורטים, ששופכים אור על מה שמתרחש במיינד בזמן התרגול, מסייעים לזהות גורמים שמאתגרים את השמירה על קשב ממושך ויציב, ומציעים פתרונות יעילים (רעיוניים ומעשיים) להתמודדות עימם.

האם אפשר להגיע להארה גם כאדם פעיל ועובד?

חד משמעית - כן. אין צורך בחיי נזירות או בבידוד ממושך מהעולם. האופי היעיל, הבהיר, הממוקד והמעשי של הנחיות השיטה מאפשרים לך להפיק את המיטב מהזמן שמוקדש למדיטציה גם במקביל ללימודים, עבודה וחיי משפחה.

האם התרגול מחייב אמונה כלשהי?

כפי שהרמת משקולות מחזקת את שרירי הגוף ותרגילי מתיחות מגדילים את גמישותו, כך גם מדיטציה מאמנת את המיינד והופכת אותו לשליו וממוקד. זהו תהליך טבעי המבוסס על התנסות ישירה, שיעילותו הוכחה מחקרית ע"י המדע. אין הוא מצריך אמונה דתית, וגם איננו סותר אותה. אם יתרגלו היטב ובחריצות, הן המאמין האדוק והן האתאיסט הספקן יוכלו להצליח במדיטציה ולקצור את פירותיה הרבים.

מה אוכל להפיק אם כבר יש לי נסיון רב במדיטציה?

הנסיון הקודם שלך במדיטציה הוא דבר נפלא ונכס אמיתי.
ההנחיות המדוייקות של The Mind Illuminated יוכלו לקדם את התרגול שלך במהירות וביעילות, לשחרר מעצורים סמויים שהאטו אותך בעבר, ולאפשר לך לחוות את המצבים המדיטטיביים הגבוהים אליהם טרם הגעת. זוהי ההזדמנות לעשות צעד ענק קדימה, ולגלות את החלקים הטובים ביותר שיש למדיטציה להציע.

האם המדיטציה יכולה להחליף טיפול פסיכולוגי?


מדיטציה עשוייה להיות משלים רב ערך לטיפול פסיכולוגי, אך לא תחליף. אם האתגרים הרגשיים בחייך גדולים ומשמעותיים, הסיוע והליווי של איש מקצוע חשוב מאין כמותו. הוא יהווה גורם תומך לעיבוד החוויות, הזיכרונות והתובנות, שיעלו בזכות טיהור-הנפש אשר מתרחש בתרגול המדיטטיבי. יש להדגיש כי מפגשי המדיטציה אינם נחשבים "טיפול", וכן כי המורה איננו פסיכותרפיסט.

האם חייבים להגיע לכל ארבע שעות המפגש?

הבחירה מתי להגיע ומתי להיפרד היא לגמרי שלך.
ניתן להצטרף למפגש בהתאם לחלקים שבהם רוצים להשתתף, וכן לעזוב עם סיומם. הדלת תיפתח כעשר דקות לפני כל שעה עגולה, ותינעל מחדש עם תחילת הסשן הבא.
כדי להכיר לעומק את יסודות השיטה, כדאי להגיע לקראת השעה 18:00. כדי לתרגל מדיטציה במשותף, כדאי להגיע לקראת השעה 19:00. כדי ללמוד על אופן הפעולה של המיינד ועל טכניקת המדיטציה המתקדמת כדאי להימצא במקום בשעה 20:00. כדי לשאול שאלות ולהאזין לתשובות כדאי להישאר גם בשעה 21:00. המפגש מסתיים בשעה 22:00 לכל המאוחר.

באיזו שפה מועבר שיעור המדיטציה?

המפגשים של "המיינד מואר" מתחלקים בין שתי קבוצות; הראשונה היא קבוצה ישראלית דוברת עברית, והשניה היא קבוצה בינלאומית דוברת אנגלית. בהנחיות ובהסברים בעברית משובצים מושגים מרכזיים באנגלית מתוך הספר. כמו כן, ניתן לתאם הדרכה אישית בשפה הרצויה, בהתאם לזמינות המורה.

מהן פעילויות הקבוצה?

מעבר למפגשים השבועיים, חברי הקבוצה שומרים על קשר באמצעות קבוצת טלגרם; נהנים מגישה לתכנים כתובים, מוקלטים ומצולמים ממפגשים קודמים; יוצאים לריטריט מדיטציה משותף אחת לתקופה; ויוזמים מפגשי תרגול עצמאיים, דיגיטלית ופנים אל פנים. כמו כן, ניתן לתאם עם המורה מפגשי הדרכה אישיים, אחד-על-אחד, ולקבל הנחיות מדוייקות כיצד למדוט באופן יעיל ואפקטיבי.

כמה זה עולה?

בהתאם למסורת הבודהיסטית, אין צורך בתשלום לשם השתתפות במפגש.

יוצאים לדרך!


זוהי נקודת הפתיחה להיכרות עם טכניקת המדיטציה לאימון המיינד ולשחרור מסבל. מבקרים אותנו בפעם הראשונה? מהסירטונים הללו כדאי להתחיל. צפייה נעימה!

צעדים ראשונים
  1. מה מרוויחים ממדיטציה?
  2. איך עושים מדיטציה?
  3. מה מביא להארה?
  4. מהי דרך הפיל?
  5. מודעות, תשומת לב והסחות דעת
  6. תשומת לב לנשימה
  7. מטרות התרגול של "שלב אחד" בדרך הפיל
  8. הפיל, הקוף והמודט (איורי דרך הפיל)
  9. שש נקודות ההכנה למדיטציה
  10. ארבעה צעדים למיקוד במדיטציה
  11. מעקב אחרי הנשימה
  12. רגשות וזיכרונות טעונים - תהליך טיהור הנפש

סוטרת הלב של שלמות החוכמה
  1. סוטרת הלב בעברית - דברי פתיחה
  2. אוולוקיטישווארה הבודהיסאטווה
  3. תרגול "שלמות החוכמה"
  4. שאריפוטרה
  5. ריקות וחומר
  6. חמשת המצרפים
  7. טבע התופעות
  8. דלתות החושים ומרחב המודעות
  9. בורות
  10. ארבע האמיתות הנאצלות
  11. דעיכה זיקנה ומוות
  12. ידיעה / חוכמה
  13. השגה
  14. חמשת המכשולים / המעצורים
  15. השקפות שגויות ומגבילות
  16. שלוות אמת - נירוואנה
  17. הארה
  18. "המעבירה לגדה השנייה"
  19. לך לגמרי מעבר!
  20. דברי סיכום
יוצאים לדרך!

סוטרת הלב של שלמות החוכמה


מפגשים מוקלטים


כל המפגשים של "המיינד מואר" מוקלטים ומתועדים היטב. תכנים ערוכים מתוכם עולים בהדרגה לערוץ היוטיוב שלנו באופן פומבי, בעוד שההקלטות המקוריות נגישות לחברי הקבוצה בלבד (משיקולי שמירת פרטיות). הרשימה שלפניכם מתארת את נושאי הליבה בהם התמקד כל מפגש.

  1. מהי מדיטציה, מהי דרך הפיל, וכיצד מגיעים להארה?
  2. איך עושים מדיטציה? על מודעות, תשומת לב והסחות דעת
  3. "שלב אחד" בדרך הפיל, ההכנה למדיטציה, ומיקוד תשומת הלב
  4. כיצד לבסס תרגול מדיטציה יומי? המכשולים והאתגרים
  5. כיצד לבסס תרגול מדיטציה יומי? הפתרונות להשגת המטרה
  6. "חמשת המעצורים" - דאגנות חסרת-מנוחה
  7. "חמשת המעצורים" - השתוקקות חושית
  8. "חמשת המעצורים" - ספק
  9. "חמשת המעצורים" - עצלנות ולאות
  10. "שלב שתיים" בדרך הפיל, קיצור נדידת המחשבות

  11. טכניקות "שלב שתיים" - מעקב אחרי הנשימה, חיבור לנשימה
  12. טכניקות "שלב שתיים" - תיוג, בדיקה
  13. מפגש יישור קו, שיתוף חוויות מהתרגול
  14. התמודדות עם כאב, חוסר נוחות, עייפות והתנמנמות
  15. "תהליך טיהור הנפש", התמודדות עם רגשות וזיכרונות טעונים
  16. מלכודת הרעיונות המבריקים, תיוג מעצורים
  17. מפגש יישור קו, שיתוף חוויות מהתרגול
  18. אבן הדרך הראשונה בדרך הפיל
  19. שמונת המצבים הארציים
  20. הדרך המתומנת הנאצלת

  21. ראיונות אישיים
  22. שבעת גורמי ההארה
  23. מדיטציה אנליטית
  24. מדיטציה בהליכה
  25. הסרט "אביב, קיץ, סתיו, חורף ו... אביב"
  26. קהות-חושים עדינה
  27. שיחה על הסרט
  28. סקירה מקיפה של טכניקת התרגול לקראת הרטריט
  29. שבע הבעיות
  30. מודל רגעי התודעה

  31. טיפוח מוּדָעוּת של התבוננות פנימית
  32. שיתוף חוויות מהתרגול, שאלות ותשובות
  33. "מערכת המיינד" - המיינד כמערכת
  34. היאחזות ואשליית ה"אני"
  35. "מי אני?" - דיון פתוח
  36. סוטרת הלב - חומר, ריקות, וחמשת המצרפים
  37. סוטרת הלב - דלתות החושים ומרחב המוּדָעוּת
  38. סוטרת הלב - בורות, ארבע האמיתות הנאצלות
  39. סוטרת הלב - אין דעיכה, זיקנה ומוות
  40. סוטרת הלב - חוכמה וידיעה (הקדמה)

  41. מפגש חברתי - שיתופים ושאלות
  42. "המיינד מואר" - מה שנרצה ליצור יחד
  43. קיצור נדידת המחשבות - GPS
  44. מפגש חברתי - שיתופים ושאלות
  45. איורי "דרך הפיל"
  46. מפגש חברתי - שיתופים ושאלות
  47. זיהוי הצלחות בתרגול
  48. מפגש חברתי - ג'האנות וחלומות צלולים
  49. ארבע נקודות להצלחה במדיטציה
  50. מפגש חברתי - הדרכה אישית

  51. התמודדות עם חוסר סבלנות במדיטציה
  52. פרטים על ריטריט המיינד מואר
  53. ספק, ספקנות, אשליות ומחשבות שווא
  54. הלילה האפל של הנפש
  55. טכניקת המעקב הרחב אחרי הנשימה
  56. דגשים למדיטציה מוצלחת
  57. הדרך המתומנת הנאצלת - דיבור נכון
  58. בחירה, רצון חפשי, התעוררות והארה
  59. דיון פתוח - "דיבור נכון" בחיי היומיום
  60. "חמשת המעצורים" בחיי היומיום

  61. סיבות ומחירים לעצירת התרגול היומי
  62. התמודדות עם ספקות וכאבים פיזיים
  63. התמודדות עם סבל מכאב כרוני
  64. כלים ויזואליים להתמודדות עם הסחות דעת
  65. הדחקה ובריחה לעומת איפשור והתמודדות
  66. ה"אני" בראי הפרעת הזהות הדיסוציאטיבית
  67. סקירה קשיבה - Mindful Review
מפגשים מוקלטים